Volentario - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu Volentario - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu

Volentario

Blijf op de hoogte en volg Violette

07 December 2012 | Brazilië, Maceió

Zoals beloofd zal ik het vrijwilligerswerk uitgebreider omschrijven. Na een busritje van ongeveer 20 minuten stappen Alexandra en ik het schooltje binnen waar de kinderen braaf in koor roepen: BOA TAAAAAAAAARDE! (Goedemiddag). Samen met de kinderen luisteren we braaf naar de juf. Zij stelt aan hen de vraag: welke dag is het vandaag? De kinderen roepen wederom in koor: MAAAAANDAAAG! En de kindjes die het niet snappen noemen gewoon een willekeurige dag. Is trouwens wel goed voor mijn Portugees om lekker basic de dagen van de week door te nemen. Vervolgens krijgen de kinderen de opdracht om het aantal meisjes en jongen te tellen. Ook goed voor mijn Portugees om met hen mee te tellen in het Portugees.
Daarna (wat zeer goed is voor mijn Portugees) krijg ik een boekje van de juf in mijn handen gedrukt en moet ik klassikaal voorlezen. Dat gaat dan gepaard met wat gehakkel en gestakkel maar aan de gezichten te zien begrijpen ze volgens mij wel waar het verhaal over gaat. Daarnaast helpen we de kinderen met het schrijven van woorden en cijfers. Ik loop dan rond het als ik zie dat iemand een cijfer verkeerd schrijft (bv cijfer 2 in spiegelbeeld) stel ik voor het samen te proberen. Hij/ zij moet van mij dan de potlood vasthouden (ja ik ben streng) en leg dan mijn hand om die van het kind en zo schrijven we dan samen een cijfer of woord.
Het vrijwilligerswerk is slechts 2 dagen per week, een paar uurtjes in de middag. Waarom het maar 2 dagen is snap ik niet goed, misschien dat de kinderen een beetje onrustig worden als we daar elke dag zijn.
Ik spring ook regelmatig tussen vechtende kinderen in en zeg dan tegen hen dat ze niet mogen vechten en of ze op hun stoel willen zitten. Sommige kinderen zijn erg snel afgeleid en lopen te dollen door de klas en kruipen onder de tafels of gooien stoelen omver. Maar op andere momenten zitten de kinderen braaf werken of klimmen ze bij mij op schoot voor een knuffel. Gister besloot een jongetje mijn haar te borstelen maar dan met zijn handen en stond zo 5 minuten achter mij met mijn haar te spelen.

De wijk waar het schooltje staat is een wereldje op zich. Wanneer ik de bus uitstap moet ik de eerste minuten mijn adem inhouden van de stank. Ik krijg dan de neiging om een aardappelkistje te pakken, daarop te klimmen en de mensen toe te spreken iets in de trend van:
Ok lieve mensen, graag wil ik jullie ongevraagd feedback geven want een aantal zaken lopen hier niet lekker.
1) Het valt me op dat jullie alle zooi (papier, plastic, eten..) gewoon op straat gooien. Zullen we dat gewoon niet meer doen en dit netjes scheiden? Ik stel daarom voor dat we een schuur timmeren met 3 grote afvalbakken. 1 voor plastic, 1 voor papier en voor glas. In Nederland ben ik ook nog eens gewend om het glas vervolgens te scheiden van kleur, groen bij groen, wit bij wit. Maar ik vermoed dat dit wat te veel is gevraagd. Misschien kunnen we de gemeente vragen of ze wekelijks de afvalbakken kunnen legen. Als hier sprake is van zo´n gemeente teminste, dat weet ik niet. Nou ja...in ieder geval...dat zoeken we nog uit!
Persoonlijk vind ik het wel een fijne gedachte dat het afval vervolgens wordt gerycled bij een fabriek of groot afval verwerkingsbedrijf. Maar dat is iets persoonlijks hoor, kan me voorstellen dat het jullie niet interesseert en alleen maar denken aan de dag van vandaag of hoogstens die van morgen.
2) Wie kan hier trouwens stuuken? Want muren en stoepjes kunnen hier wel een flinke stuukbeurt gebruiken. Eh...Pedro misschien kun je dan even meekijken hoe dat stuuken precies in zijn werk gaat zodat jij hierin ook behendig in wordt. Lijkt me een betere tijdsbesteding dan de hele dag op een stoepje zitten.
3) Daarnaast lijkt het me fijn dat we gezamelijk alle straatjes gaan schoonvegen.
4) Moestuintjes aanplanten.
5) Fonteintje bouwen zodat de mensen die thuis geen douche hebben zich daar kunnen wassen. Wel in badkleding graag.

Nou als er verder geen vragen zijn stel ik voor dat we even naar de Gamma rijden om materiaal in te slaan. Oh...de Gamma hebben ze hier niet. Nou ja, we verzinnen wel een oplossing.
Ik snap trouwens dat als ik vervolgens van het aardappelkistje spring om vrolijk weg te huppelen, niemand mij volgt. Maar toch blijft het leuk om hierover te fantaseren.

Vorige week zijn er weer nieuwe studenten gearriveerd. Een dame van 21 uit Colombia die nu bij Maria woont (nog steeds samen met de dame uit Turkije). Na 1,5 week vroeg ze aan de taalschool of ze overgeplaatst kan worden naar een ander gastgezin omdat ze gek wordt van Maria. Helaas is dat niet mogelijk, heb het met haar te doen en omdat ik haar situatie volledig begrijp heb ik haar aangeboden dat als ze het niet meer uit houdt wel bij mij een paar dagen in het appartement mag komen logeren.

Eind december (en net als in een film) komt Maarten precies op 1e kerstdag aan in Maceio. Ik zie er naar uit om Maarten alles te laten zien, samen te eten, te borrelen en te wandelen over het strand.
Trouwens wel een bijzonderen ervaring kerstverlichting, kerstbomen, kerstballen in de supermarkt, kerstmuziek en........ 30 graden!

Ate mais tarde!

  • 07 December 2012 - 20:45

    Anna:

    Dat aardappelkistje!

    Vind ik leuk! (Duimpje omhoog)

  • 09 December 2012 - 13:34

    Alberto:

    Sabes uma coisa?
    Mala ir Suriname

  • 09 December 2012 - 13:55

    Willie:

    Wat een grappig verslag weer ;-)
    Niet voor te stellen dat ik gisteren met mijn zus wegwilde met de auto en dat niet kon omdat de portieren vastgevroren zaten ha ha en jij zit dan in 30 graden. Wel te verklaren dat afval dan niet lekker fris meer ruikt. Is het alleen in het buurtje van de school zo of ook op andere plekken?
    Vio op de barricades voor een schoon Maceio!

  • 09 December 2012 - 21:15

    Wendy:

    Dus je hebt je roeping gevonden standp Up aardappelkistje.
    Lijkt me best wel leuk idd om ook eens te doen.
    Hè motte Jimme Es' eve lusters wer binnen we no helemaal may bezig.
    Dus een schone straat is waar Vio voor staat.
    Maria laat je lekker daar.
    Jij ligt lekker aan het strand zowaar.
    Groetjes uit Friesland ps wat fijn dat Maarten binnenkort komt op eerste kerstdag nog wel romantisch

  • 10 December 2012 - 14:04

    Jennifer:

    Vio! Ik vind het zo cool dat je het echt bent gaan doen!!
    (Deze reis dan hè, niet dat aardappelkistje ;-))

  • 10 December 2012 - 14:58

    Yvette:

    Goed om te lezen, dat de kinderen jou helpen met de Portugese taal ;) En fijn dat je meedenkt, haha dat aardappelkistje en en je oplossingen! Veel plezier daar met de kids en hopelijk ga je ze nog heel veel leren en plezier met ze hebben! Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Maceió

Violette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 40827

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Brazilie

27 Januari 2007 - 15 Maart 2007

Polen

Landen bezocht: