Dinsdag 18 december - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu Dinsdag 18 december - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu

Dinsdag 18 december

Door: Violette

Blijf op de hoogte en volg Violette

18 December 2012 | Brazilië, Maceió

Bijna vergeten te vertellen dat...

- De blokjesbeugel hier helemaal hip is! Pubers van gemiddeld 16/18 jaar hebben blokjesbeugels maar voornamelijk 20´ ers en ouder ook. Is het omdat de middenstanders tegenwoordig ook het geld hebben om een beugel aan te schaffen? Een meisje uit Colombia van 20 jaar met ook een blokjesbeugel vertelde dat haar vader ook een beugel heeft. Dit omdat hij jarenlang twijfelde en er uiteindelijk voor gekozen heeft om het wel te doen. Ik legde haar uit dat in NL de meeste kinderen van 12/13/14 jaar starten met een beugel. Ik wilde weten waarom zij pas op 20 jarige leeftijd een blokjesbeugel heeft gekregen maar helaas kwamen we door de taalbarierre hier niet uit. Toevallig komt mijn vriendinnetje Loretto (36 jaar) uit Chile net binnen gewandeld. Ze vertelde dat gister een stukje van haar voortand was afgebrokkeld, ze naar de tandarts is geweest om de hoek en het slechts 60 reais koste om er een stukje neptand aan te lijmen. Dat is omgerekend iets van 27,- euro! En het ziet er nog mooi uit ook! Dat zal het dan misschien zijn...het is hier spot goedkoop!
In de arme wijk waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan zag ik natuurlijk voornamelijk slechte gebitten. Het onderwerp tandarts en orthodontie zal me waarschijnlijk gedurende het verblijf hier in Brazil me achtervolgen.

- Ik sowieso 2 motorrrijders heb gespot op blote voeten. De overige motorrijders kiezen voor een wat beter schoeisel namelijk slippers en niet te vergeten t-shirt en korte broek.

- Het een uitdaging is om de straat over te steken, de voetgangers zijn hier duidelijk ondergeschikt. Wat heeft NL het toch goed voor elkaar met de keurige zebrapaden en auto´s die op tijd stoppen.

- Het een uitdaging is om in de bus te betalen. Zodra je instapt is de bus al zowat alweer bij de volgende halte. Na het instappen moet je door een draaihekje maar voor het draaihekje moet je eerst betalen aan de medewerker die naast het draaihekje op een stoel zit. Aangezien er meerdere mensen zijn die met de bus willen, ontstaat er een wachtrij, dit terwijl de bus vrolijk verder raast. Aangekomen bij het draaihekje is het handig dat je met 1 hand vast houdt aan een paal en in de andere hand je geld alvast klaar hebt om te betalen. Het liefst gepast want het is een kunst om het wisselgeld op te bergen, door het draaihekje te gaan en je ook nog vast te moeten houden aan een paal. Bij mij verschijnt er altijd een grote grijns op mijn gezicht bij het draaihekje, het voelt alsof je de achtbaan instapt, te grappig en te leuk!

- 2 weken geleden na een middag vrijwilligerswerk ik samen met Alexandra in de bus zat op weg naar huis. Alexandra stapte op een gegevenmoment uit en ik bleef nog even zitten. Ik wist dat het een andere bus was met dus een andere route en hoopte dat de bus op een gegevenmoment richting mijn appartement zou rijden. Ik bleef rustig zitten onder het mom van ´zo-zie-ik-ook-nog-wat-van-Maceio´. Extra zweet brak uit toen de bus een stuk snelweg nam. Ik tikte het meisje naast mij op haar schouder en vroeg haar waar de bus naar toe reed en dat mijn eindbestemming Ponte Verde was. Het meisje begon een beetje te proesten van het lachen en er kwam natuurlijk een blokjesbeugel tevoorschijn. Het werd in ieder geval al snel duidelijk dat ik zo snel als mogelijk moest uitstappen. Dat had ik gedaan en een taxi terug naar huis genomen. Wat was ik blij dat ik in ieder geval in Portugees kan duidelijk maken waar ik woon en of de taxichauffeur me daar naar toe wil brengen...Ja, dat was een gespannen ritje met de bus!

- Briefgeld niet meer bij mijn BH in stop. Toen ik dit een aantal weken aan Macha docent van de taalschool vertelde, begon ze te lachen en vertelde dat alleen vrouwtjes van 60/70 jaar dat doen. En dat het bovendien vies is. Zo had ik het nog niet bekeken dat het vies was. En bij nader inzien is dat eigenlijk ook zo..Jakkes! Ik was zo gefocust op mijn veiligheid, wilde niet opvallen door het dragen van een schoudertas en ben geen fan van het dragen van een portemonnee onder mijn kleren. Ik draag daarom tegenwoordig een schoudertasje bij me en stop in mijn schoudertas dat wat ze van mij mogen hebben. Wat contant geld, kauwgum en mijn rijbewijs om me te identificeren. Alle andere belangrijke documenten en pasjes laat ik veilig ´thuis´. En tot nu toe werkt het prima, ben bijna geneigd om mijn schoudertasje zomaar weg te geven.

- Tijdens het hardlopen een meisje van +/- 8 jaar (vermoedelijk straatkind) besloot om een stukje met me mee te rennen...op haar slippers. Na een minuutje vroeg ze of ik geld had voor haar. Mijn hoofd was bezweten en rood en ik besloot om een stukje te wandelen en haar naar haar naam te vragen. Omdat ik op het zich best knap vind - rennen op slippers- vond ik dat ze wel een paar centjes had verdient. Helaas had ik geen geld bij me maar heb haar maar gecomplimenteerd met haar mooie naam.

- Ik mijn kleren niet naar de wasserette breng omdat Loretto vertelde dat haar kleding 3 maten kleiner waren geworden door de droger.

- Met oud en nieuw komt Fatboy Slim naar Maceio toe. Iedereen gaat in het wit gekleed naar het strand op 31 december. (Kattebelletje voor Maarten: stop een wit t-shirt in je tas).

- Ik een Braziliaans meisje heb ontmoet die volgende maand voor een jaar naar Nederland vertrekt om aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam te studeren. We hebben afgesproken dat ik haar andere steden laat zien en in ruil daarvoor zij mij Portugees leert. Als dat geen goede deal is weet ik het ook niet meer.

- Aankomende zaterdag mijn appartement moet verlaten. Ik kan 3 nachten voor een leuke prijs overnachten bij een ander gastgezin. Daarna arriveert Maarten en verblijven we in een hotel tot 28 december en daarna na veel geregel en gedoe toch een appartement kunnen regelen tot 4 januari. De prijzen van de hotels zijn rond kerst en oud en nieuw om te janken zo duur. Ik schoot daarom extra in paniek toen ik geld wilde pinnen, het geld niet uit de automaat kwam maar na een check op internetbankieren wel van rekening was afgeschreven. Meerder mensen schijnen hier last van te hebben, de countrysisters from Texas hebben hetzelfde meegemaakt en Isolda uit Duitsland ook. Mijn bank heeft het in behandeling genomen, ik kan niets anders doen dan het lost te laten. Heb gister kleine bedragen gepind en dat ging goed.

- De countrysisters van 20 en 21 jaar logeren nu een paar dagen bij mij in het appartement. Hun tijd bij het gastgezin zat erop en daarna zijn ze op zoek gegaan naar adressen om te couchsurfen. (Zie google: couchsurfing). Dat liep niet echt lekker, wat op zich al een heel lang en hillarisch verhaal is. Maar goed ze logeren nu bij mij in de woonkamer omdat de hotels dus om te janken zijn zo duur. Onder de bank konden we nog extra bed eronder weg trekken. De mensen die weleens op wintersport zijn geweest en appartementjes hebben gedeeld, hebben hier gelijk een beeld mij. En ik huppel als een moeder rond in het appartement. Zo heb ik ontbijt gemaakt met gekookte eitjes, jus, witte broodjes, kaas, vruchtenyoghurt, thee en koekjes. Vervolgens voelen de countrysisters zich schuldig en smeken ze of ze mogen afwassen.
We hebben het heel gezellig met ze drietjes en ik vind het aandoenlijk om te zien hoe ze op de bank hangen en apatisch naar de tv staren. We kunnen het natuurlijk niet laten om te spelen dat ik hen hun moeder ben en hoelaat ze thuis moeten komen. We hebben afgesproken dat zij de komende dagen het eten betalen om de kosten te delen.
Jullie krijgen trouwens nog een hillarisch verhaal van me te goed omtrent couchsurfing maar dat neemt denk ik sowieso 1 a4 in beslag. Misschien heb ik daar vrijdag tijd voor..een leuk verhaal net voor de kerstdagen.

- Ik mijn certificaten in ontvangst heb genomen. 1 voor het volgen van Portugese lessen en 1 voor het vrijwilligerswerk.

- Ik niet veel op het strand ben geweest vorige week en dat deze week ga recht zetten. Ik zeg .....Chaaaaau!

Lfs Vio

  • 18 December 2012 - 18:24

    Jaeger:

    Hè vio, mooie verhalen weer! Dat met die bus doet me denken aan toen ik met Martijn in Barcelona met onze scooters onbedoeld op de snelweg terecht kwamen. Toch wel billen knijpen hoor!

    Tot ziens vanf het zwembad in Curaçao!

  • 18 December 2012 - 20:19

    Anna:

    :)

  • 18 December 2012 - 20:21

    Maarten:

    Wit t-Shirt; check! Heb ook nog n witte korte broek, zal ik die ook meenemen? :)

  • 18 December 2012 - 20:53

    Yolanda:

    Hey Vio,

    Je maakt wat mee daar. Gefeliciteerd met je certificaten!
    Heb het vorige verhaal natuurlijk ook gelezen en de jaloersmakende foto's bekeken.
    Je ziet er stralend uit. Goed om te zien.

    Mooi avontuur met die bus en de taxi. Is echt iets voor jou.
    En dan dat verhaal over het in- en uitstappen en de betaling van het ov. Moest
    er wel om lachen.

    Is onze ov-chipkaart toch maar een saai fenomeen.
    Een mannetje voor de betaling hebben we hier niet eens meer. Ja, ergens
    in India zitten nog een paar mannetjes. Die mogen voor een paar rupia
    de telefonische klachten in de wacht zetten. Krijg je nog wel een mooi wereldmuziekje te horen,
    voordat de verbinding onverwacht verbroken wordt. Dat dan weer wel.

    Leuk dat je even een periode met de country sisters kunt optrekken.
    Gezellig zo´n meiden huishouden!

    Ben overigens heel benieuwd naar je couchsurf verhaal, maar dat horen we dus nog wel.

    Liefs, Yolanda


















  • 19 December 2012 - 08:51

    Sytske:

    hee meis. Erg belangrijk in het buitenland is loslaten, ontspannen en no worries. Hakuna matata zoals ze hier zeggen. Wij gaan over twee dagen alweer naar huis, geniet nog nmaandje van t lekkere weer wij maken ons op voor de kou. X x

  • 20 December 2012 - 17:30

    Bea:

    Ha, die Vio,
    Wat een belevenissen toch, prachtig om te lezen.
    Omdat je zo beeldend schrijft, zie ik een prachtige film met jou in de hoofdrol en da's lachen.
    Ik ga je bij deze een fijne kerst en een hele goede jaarwisseling toe wensen, blijf gezond, blijf genieten, blijf je verbazen, blijf naar het strand gaan, blijf moederen, blijf lekker eten en drinken, blijf met je beide beentjes op de grond, blijf hopen dat het goed komt met de centerij, blijf mooie verhalen schrijven en ik blijf ervan genieten. Ga genieten als je lief komt, veel plezier samen. Liefs Bea

  • 21 December 2012 - 11:59

    Kostaa Di Kostaa:

    You go girl! Leuk om de verhalen te volgen! Succes en veel plezier nog!

    P.s. je ziet er trouwens moe uit ;-P hahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Maceió

Violette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 40832

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Brazilie

27 Januari 2007 - 15 Maart 2007

Polen

Landen bezocht: