Diversos - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu Diversos - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu

Diversos

Door: Violette Kieft

Blijf op de hoogte en volg Violette

12 November 2012 | Brazilië, Maceió

Bom dia!

Terwijl mijn billen aan de stoel vastplakken, typ ik dit bericht.
2 weken Brazil en still going strong. Wel verlang ik naar praten in het Nederlands. Ik ben hier de enige die niet in zijn/haar eigen taal kan spreken.

Speciaal voor Jaeger heb ik een inhoudsopgave gemaakt, zie hieronder :)

1. Uiterlijk Brazilianen
2. Straatbeeld
3. Brain wash
4. Bier
5.´wist je dat´

Uiterlijk:
Om maar gelijk met deur in huis te vallen...Ja de Braziliaanse dames hebben inderdaad prachtige billen en laten deze graag zien! Maar niet alleen de dames met de prachtige rondingen zie je op het strand, ook de dames die met een maatje meer, dragen een string. Soms ook 50+ ers.
Ik voelde me erg preuts in mijn oversized bikini en heb daarom een kleinere bikini gekocht maar waag me nog niet aan de string. In de avond pronken de mannen met hun 6-pack (ook wel 12-pack) op de boulevard. Waarschijnlijk te lui om de tijd te nemen om een t-shirt aan te trekken. Je ziet hier Brazilianen met een tintje en rood haar, Brazilianen met een wat donkere huid en donker haar, Brazilianen met een hele donkere huid en donker haar. Samengevat heb je hier net als in rest van de wereld, mensen in allerlei soorten en maten.

Straatbeeld;
Inmiddels draai ik mijn hoofd niet meer zo snel om als ik hond eenzaam alleen aan de wandel zie gaan. De honden lijken hier een eigen dagprogramma te hebben. Soms komt er een hondje langs gerend met de tong uit de mond, over de boulevard en geen baasje in de buurt. In de eerste dagen vroeg ik me regelmatig af: waar gaan die honden in godesnaam naar toe? Maar nu weet ik het. Ze gaan nergens naar toe maar leven op de boulevard. Zo is er een hond die regelmatig een dutje doet, midden op de stoep terwijl er tig mensen passeren.
Ik hoef trouwens niet bang te zijn voor de hongen hier want ze zijn niet agressief.
Op de eerste dag liep er een klein katje rond in onze stamkroeg. Zoals de meeste mensen wel weten, ben ik dol op katten. Op zo´n moment gaan alle gesprekken langs me heen en kan ik alleen nog maar naar het katje kijken. Op de eerste dag had ik een tas op de grond liggen en kroop het katje in mijn tas. De verleiding was groot om het katje mee te nemen. Misschien een leuk afscheidscadeautje voor Maria! Het katje leeft nog steeds en wordt met de week groter.
Speciaal voor Wendy Kieft: heel af en toe komt er een paard en wagen voorbij. Het is niet leuk om te zien dat die paarden te dun zijn. Volgens mij zijn die paarden ook enorm dorstig. Zo zag ik onlangs een paard gespannen voor een wagen drinken uit een klein waterplasje. De jongen op de wagen gaf het paard geen tijd om te drinken, werk aan de winkel het paard moest verder draven.
Het straatbeeld waar ik maar niet aan kan wennen zijn de straatkinderen. Sommige kinderen lopen op blote voeten rond van circa 6 tot 12 jaar.´s avonds rond 21:00 krijg ik de neiging om ze massaal een warme maaltijd te geven en in bed te stoppen. Ze bedenken allerlei manieren om aan geld te komen. Truukjes doen voor auto´s die wachten voor het stoplicht, pakjes kauwgum verkopen of gewoon op de man af om geld vragen. Mijn Portugees is nog niet goed genoeg om hele gesprekken met de kinderen te kunnen voeren. Deze week krijg ik meer duidelijkheid over het vrijwilligerswerk wat ik kan gaan doen. Ik zie er naar uit om mijn handen uit de mouwen te steken.

3. Brain wash
Een totaal ander verhaal is dat we afgelopen vrijdag met een paar medestudenten een dansje wilden wagen in een bar. Dit bleek een gay-bar te zijn. Veel jonge mensen van 18/ 20 jaar feesten er op los. Het was mooi om te zien dat deze mensen zichzelf konden zijn en zich vrij voelden. Jongens die met elkaar zoenden en een aantals transexuele huppelden vrolijk rond. Ik dacht dat ik iemand was die niet snel ergens van op kijkt. Maar toen ik voornamelijk muziek hoorde van ABBA en de Dolly Dotch zelfs voorbij hoorde komen, had ik maar 1 reactie: ´huh´.
Het schijnt dat transexualiteit hier veel voor komt.

4. Bier
Heb veel indrukken verwerkt van de afgelopen 2 weken en het lijkt alsof mijn lichaam dat nu pas door heeft. Ben rond 21:00 erg moe en zodra mijn hoofd op mijn kussen ligt, ben ik vertrokken. De dagen worden gevuld met lessen Portugees, naar het strand gaan, eten, studeren en ´s avonds weer elkaar meeten om een biertje te drinken in onze stamkroeg. Ik heb het hier erg naar mijn zin maar heb besloten om vaker ´nee´ te zeggen ook al vind ik dit soms lastig. Een paar dagen geleden ging ik alleen naar de supermarkt en daarnaast op zoek naar een woordenboek Portugees-Engels. Ik genoot ervan om even alleen te wandelen en kocht op de terugweg een ijsje. Ik slofte lekker op mijn eigen tempo door de straten en realiseerde me dat ik dat soms ook nodig heb, gewoon even alleen zijn. Bovendien moet ik ook tijd inplannen om buiten de lestijden Portugees te studeren wil ik mezelf een beetje verstaanbaar kunnen maken.

5. Wist je dat:
- Ik een sambales heb gehad in de taalschool.

- ik mijn kleren op de hand was.

- Maria geen airco heeft.

- Na de Verenigde Staten in Brazilië de meeste plastisch-chirurgische ingrepen ter wereld worden gedaan.

- Ze hier tijdens carnaval ook zich verkleden als verpleegster, politieagent, konijn etc. De beroemde typische Brazilaanse parade is alleen in Rio.

- Gemiddeld het hele jaar hier 28 graden is.

- Ik het heel leuk vind om jullie reacties te lezen!

- Mij 4x is gevraagd door verschillende Brazilianen of ik uit Argentie kom.

- Ik nu eten ga scoren in de supermarkt omdat ik nog geen lunch heb gehad.

- Ik een dikke slang heb gezien in de bosjes, oh nee...dat is de site van Martijn & Sytske ;)

Dikke zoen!!!!!!!!!!!!!!!

xxxx

  • 12 November 2012 - 19:50

    Wendy:

    Ja handig die hoofdstukken.
    Leuk om te lezen dat je er naar uitziet om met de kinderen aan de slag te gaan.
    Lijkt me een hele leuke uitdaging. Of ga je een combinatie doen kinderen en dieren. Honden en katten en kinderen.violet en honden er is een wonder geschiet.
    En zeker ook belangrijk om jezelf denken.
    Fijn om te zien dat mensen hunzelf mogen zijn.
    Arend ik koop ook een string en ga na Brazilië.
    Wist je dat :ik Sint Maarten heb gelopen met de kinderen
    : Arend op saxofoon les wil whahaha.
    : amely graag een gitaar wil
    : Saartje de poes ons eerste kindje bij mij op schoot ligt.
    P.s ik zie uit naar je nieuwe avonturen en belevenissen. Veel liefs Wendy kieft








  • 12 November 2012 - 19:58

    Mathilda:

    Wat goed van jou zeg dat je straks Braziliaans kunt spreken. Dat doe ik je niet na hoor. En dat je zo snel moe bent kan ik me goed voorstellen. Elke dag komen er weer veel nieuwe dingen op je af en dan nog het leren van een vreemde taal! En zo nu en dan even lekker iets voor jezelf doen ontspant ook enorm denk ik.
    Succes en geniet ervan.

  • 12 November 2012 - 20:56

    Laura:

    Hee Vio, Wat een toffe verhalen! Volg je verhalen trouw! Wat maak je leuke dingen mee! Echt de moeite waard je reis na Brazilie!

    Genietse verder!

    Gr, je ex collega!

  • 12 November 2012 - 22:12

    Janike:

    Ha Violet,

    Mooi te lezen dat het zo goed gaat daar. Geen enkel spoortje besef dat je zo ver weg zit van Maarten, vrienden en familie?
    Herkenbare verhalen overigens, goed te lezen dat je ook tijd alleen neemt, inderdaad nodig om alle indrukken te kunnen verwerken. Je hoofd tolt anders helemaal om! Je ziet zo veel ellende! Maar probeer wel te beseffen dat je niet alles kan veranderen. Dat te willen geeft je alleen maar een machteloos rot gevoel.
    De kleine dingen proberen te zien daarentegen maken het weer iets beter. Want hoe cru het ook is, je helpt het paard (om maar een voorbeeld te noemen) ook door een ritje met hem te maken, inkomen is voer, geen inkomen is geen voer.

    Simplify life.. net als hun


  • 13 November 2012 - 11:51

    Violet:

    Je hebt helemaal gelijk Janike! Bedankt voor je bericht! Ik kan de wereld ook niet veranderen. En ben inderdaad al blij als ik een heel klein steentje kan bijdragen. Door de verschillen besef ik me wel dat ik heueueueul ver weg ben van Nederland maar heb het hier nog steeds naar mijn zin :) x

  • 13 November 2012 - 19:39

    Anna:

    Wat weer een mooi verhaal. Je schrijft echt leuk meis, ik geniet van je verhalen.

    Dikke kuzz

  • 13 November 2012 - 19:39

    Anna:

    Wat weer een mooi verhaal. Je schrijft echt leuk meis, ik geniet van je verhalen.

    Dikke kuzz

  • 13 November 2012 - 22:10

    BEA:

    Dag Viootje,
    Wat is het toch lastig hé om met die westerse bril op door Brazil te wandelen, zo veel indrukken, zo veel willen veranderen, wat je natuurlijk ech wah nie in je ééntje kunt, maar toch !!! Je ziet het, je wilt het !!
    Dan ga je pas beseffen in wat voor een weelde je eigenlijk zelf leeft !! Maar ik vind dat je goed bezig bent, je bent je bewust van de situatie waar jij nu bent.
    Blijf genieten met volle teugen en blijf schrijven !!!
    Wist je trouwens:
    - dat het werken in Zwartsluis nog steeds leuk is
    - dat ik een hele leuke baan heb, ik mag leuke moeders begeleiden en lekker knuffen met hele lieve kindjes
    - dat 1 van de moeders is gevolgt door BNN, dus uitzending gemist kijken 18 december is de 1e uitzending (4 handen op 1 buik)
    - dat er veel gezinsuitbreiding is onder mijn collega's (jou ex collega's)
    - dat jou schilderwerk erg mooi wordt gevonden
    - dat we wel wat willen kopen
    - dat we niet weten wat je schilderwerk kost
    - dat ik nu stop en mijn bedje op zoek
    - dat ik daarom zeg welterusten en tot meels, liefs mij

  • 14 November 2012 - 07:54

    Jaeger:

    Hè Vio,

    Mooi verhaal weer hoor! En zo met die hoofdstukken ook erg overzichtelijk!;) ik zat nog eens te denken over je heimwee. Ik stel voor dat je volgend jaar een cursus Frysk gaat doen in Fryslan, dan zul je daar in ieder geval minder last van hebben. Overschakelen naar Nederlanfs blijft dan wel een probleem.

    Wist je dat;
    - we maar 1 groepje kinderen aan de deur hadden met Sint Maarten?
    - ik nu op de veerpont sta
    - we een fotoscoop met Femma hebben gedaan; erg leuk!
    - Sinterklaas dit weekend komt?
    - wij in december bij jou in de buurt zullen zij ? (Curaçao)

  • 14 November 2012 - 21:38

    Gesinus Hielken :

    Hè hallo alles goed daar volgens mij wel
    Als ik het zo lees vermaak je je wel en heb je een vol programma op de dag.
    En in de avond staat het in het teken van het vermaak ik iedergeval wel leuk em dat je de volgende dag niet naar huis hoeft is helemaal leuk, niet dan ?

    Verder doet het me goed dat het goed met je gaat en dat je je vermaakt en dat je plezier hebt .
    Tip van mij. Geniet van alledagen en leef je leven .
    En ik hoop dat je het goed naar je zin hebt .

    Groetjes Gesinus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Maceió

Violette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 40825

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Brazilie

27 Januari 2007 - 15 Maart 2007

Polen

Landen bezocht: