Eu adora o Brasil! (I love Brazil!) - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu Eu adora o Brasil! (I love Brazil!) - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu

Eu adora o Brasil! (I love Brazil!)

Blijf op de hoogte en volg Violette

05 November 2012 | Brazilië, Maceió

Ola!

Weer een berichtje vanuit Maceio. En ik zal proberen om er 1 logisch verhaal van te maken.

Vervoer;
Ik vergat te vertellen dat toen ik hier de taxi instapte vanaf het vliegveld de taxichauffeur nieuwsgierig was wie ik was, waar ik vandaan kom, waarom ik in Maceio ben etc. Omdat ik nog geen woord Portugees sprak, vertelde ik een beetje in het Spaans. Dit was ook niet makkelijk waardoor ik het boekje ´hoe en wat´ in het Portugees moest gebruiken. Wat niet handig was van mij is dat ik tijdens het rijden hem een woord wilde laten zien, hij vervolgens het boekje overnam en rustig zowat het hele boekje (tijdens het rijden en inhalen) ging bestuderen. Met zijn ellebogen op het stuur en af en toe op keek om te zien of we nergens tegen aan knalden. Ik dacht bij mezelf: welcome in Brazil Violetje! Een typisch Vio actie is dat ik beleefd de hele tijd maar ´ja´ bleef zeggen. Tot dat we bij het huis arriveerden hij mij zijn telefoonnummer gaf en iets zij over het strand en massage. Vanaf toen leek het me verstandig om ook af en toe ´nee´ te zeggen.

Stranden;
De stranden van Maceio zijn erg mooi. Maar de ene mooier dan de ander. Het water is mooi helder blauw van kleur en er schijnen in de buurt nog mooiere stranden te zijn. Je moet de juiste plekken weten. Op sommige plekken is veel zeewier aanwezig. (Mijn god, wat heb ik een moeite met het Nederlands! Moet hard nadenken in enkelvoud, meervoud, verleden tijd..).
Enfin, een paar dagen geleden hebben we (met medestudenten van de taalschool) een mooier strand bezocht. Een uurtje rijden van Maceio, heerlijk rustig daar. Het waait hier wel ontzettend hard! In december en januari schijnt dit niet meer zo te zijn. Windstil, vollop zomer en lekker zweten dus. In de avond lijken de Brazilianen massaal te joggen over de Boulevard. Ik heb dit 2x gedaan, grappig hieraan is dat de mensen zowel op fietspad lopen, joggen, als op de stoep waardoor je regelmatig moet zigzaggen tussen de mensen door. Maar het is heerlijk om in de avond een stukje te rennen!

Eten en drinken;
Wat ik niet had verwacht is dat de Brazilianen veel biertjes drinken. Ik dacht dat zij na het massaal joggen massaal aan de rum lurkten. Maar dat valt dus reuze mee. Wij (studenten van de taalschool) bestellen meestal de biersoort ´Skol` die in een grote fles wordt geserveerd met een plastic omhulsel zodat het lekker koel blijft. En in kleine glazen, cola glazen. De wijn is hier erg duur, in de supermarkt zie ik voornamelijk wijn vanuit Chili maar slechts een gering aanbod!
Een typisch Braziliaans gerechtje is Tapioca. Soort van pannenkoeken maar dan met cocos en meel. Je zou verwachten dat zij dit voornamelijk combineren met zoet. Maar je kan het zo gek niet bedenken of ze stoppen het in de Tapioca. Tapioca met kaas is typisch traditioneel. (Dat had ik ook niet verwacht). Daarnaast heb je Tapioca met rundvlees, Tapioca met kip. Mij leek Tapioca met chocolade wel lekker. Toen ik dit aan mijn gastmoeder vertelde begon ze te gebaren dat het nonsense was haha. Blijkbaar typisch iets voor toeristen om dat hier te bestellen.

Maria;
De band met Maria begint steeds meer te groeien. We lachen wat af en ik leer steeds meer woordjes. Moet er alleen nog even zinnen van maken ;) Mijn huisgenoot (Bacha uit Turkije) zei onlangs dat ze het fijn vindt dat ik zo geduldig ben en de hele tijd glimlach. Ik vind het ook wel leuk om Maria in de maling te nemen. Als ze bijvoorbeeld 10 x eten voor me neus houdt en zegt dat ik meer moet eten, neem ik het bord over en doe het zelfde bij haar. Natuurlijk wel met een lieve blik. Maria kan dat soort humor wel waarderen.

Kussen en knuffelen;
De Brazilianen zijn er sociaal, hartelijk, vriendelijk, warm en grappig. Ze houden van het goede leven en nemen de tijd om een praatje met je te maken. Je moet niet hier raar opkijken wanneer je na een kennismakingsgesprekje gelijk 2 dikke zoenen te pakken hebt. Ook wanneer je op terrasje zit en slechts een menu kaart vraag aan de tafel naast je, moet je niet raar opkijken dat ze interesse tonen in wie je bent, waar je vandaan komt (zowel mannen als vrouwen). Als ze het terras verlaten komen ze nog even naar je toe om je een hand te geven en je een fijne dage te wensen. Wij (studenten van de taalschool) zijn ook erg vriendelijk onderling. Zo geven wij elkaar elke ochtend 2 dikke zoenen en 2 zoenen wanneer we elkaar verlaten. Vervolgens geven we elkaar weer 2 zoenen (en soms een knuffel) wanneer we elkaar weer spotten in de avond en 2 zoenen bij het afscheid nemen. Er wordt dus behoorlijk gekust en geknuffeld hier maar ik hou daar wel van. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe jezelf bent en reageert op de mensen. Zo hebben we inmiddels een bar bestempeld tot onze stamkroeg. Het personeel daar herkent ons inmiddels. Ik vind het leuk om ook vriendelijk te lachen naar de serveerster en te zwaaien. Het duurde een week maar sinds gister kwam ze naar mij toe om me 2 zoenen te geven en een praatje met me te maken. Het valt me op dat de dames uit Chili/ Colombia/ Mexico ook open zijn in hun houding. De studenten uit Europa zijn wat stugger wat dat betreft. (Geen ey-opener voor mij hoor). Om een lang verhaal kort te maken, voel me hier erg thuis!

Seksuele voorlichting
Wat ik persoonlijk erg grappig vind is dat de lerares vorige week vertelde dat als je in een bar bent en een man tegen een vrouw zegt ´mooi poesje´ dat het een compliment is. In Nederland vatten we dit wel wat anders op! Ook legde ze uit hoe je in het Portugees kunt zeggen dat je een relatie hebt, getrouwd of vrijgezel bent. Wanneer een man tegen een vrouw zegt iets in de trend van ´Ficar´ betekent dat dat hij een one-night-stand wil. Toen ik dit allemaal hoorde was ik even vergeten dat ik Portugees aan het leren was, we kregen gratis seksuele voorlichting! (Dus no worries Maarten, ik weet wat ik wel en niet moet zeggen in een bar). En dat terwijl de lerares 25 jaar is, erg bescheiden en zelfs naar eigen zeggen verlegen is. Ik vroeg haar of ze wel eens de samba danst maar daar is ze te verlegen voor! Lekker bevooroordeeld om te denken dat alle Braziliaanse vrouwen ontzettend goed kunnen dansen, net als de mannen. Over dansen gesproken.

Dansen;
Afgelopen weekend was er een een concert in Maceio. Volgens een medestudent moesten we daar naar echt naar toe. Ik besloot om er niet naar toe te gaan. Als ik bij alles het gevoel krijg dat ik misschien wast mis, ben ik snel door mijn geld heen. En bovendien, ik heb tijd zat en ben al gelukkig op het strand.
Mijn huisgenoot vroeg aan mij of ik zin had om met haar daar wat rond te lopen zodat we alsnog de muziek konden horen. (Dit deed me aan mijn vorige buurvrouw denken, Kriszta! Met haar ben ik een keer het park van Den-Haag ingedoken om een fles wijn te verorberen en de muziek van Coldplay te horen). Wij liepen dus een beetje over de boulevard en wat ik daar zag beviel me wel! De mensen die blijkbaar geen geld hadden voor het concert gooiden de achterklep van hun auto open waar geen plaats meer was voor ander spul door de ontzettend grote boxen en dansten om hun eigen auto heen met een biertje in hun hand. De vrouwen zijn ontzettend soepel in de heupen maar die mannen kunnen er ook wel wat van. Mijn huisgenoot en ik dronken een biertje op een terras en liepen daarna wat rond. Het was erg druk en de politie had het ook aardig druk. Overal liepen en dansten mensen buiten het concert. De straat was niet afgezet waardoor de mensen ook tussen de auto´s door liepen. Mijn huisgenoot en ik hadden wel zin om dansje te wagen en ons tussen de Brazilianen te begeven. We stonden bij een groepje jonge mensen (circa 18/20 jaar) en daar stond een dame ontzettend goed te dansen. Voor het beeld: ze zag er stoer uit door een aantal tatoos, ze droeg een kort spijkerbroekje en een wit topje en bewoog haar heupen alsof ze de liefde aan het bedrijven was. Eveneens bewogen haar vrienden en een vriendin van haar ook hun heupen alsof ze hun leven er vanaf hing. Ook hadden zij de achterklep van hun auto open gegooid waar de muziek uit galmde. Voor we het wisten stonden we in een grote kring eveneens onze heupen te shaken en moedigden zij ons aan om midden in de kring te dansen. Grappig is dat we nauwelijks met elkaar hadden gesproken maar dat dat er niet toe deed. Dansen, daar ging het om en gek doen. Qua heupen shaken vind ik nog steeds niet dat ik uit de boot viel haha.

Op diezelfde avond renden op een andere plek plotseling een groep jonge jongens uit de massa weg. Waarschijnlijk hadden ze iemand berooft van zijn/haar tas. Ik neem nooit een tas mee, ook geen klein tasje maar stop mijn geld bij mijn BH in. (Is bovendien goedkoper dan een borstvergroting;). Overdag heb ik alleen een tas bij me als ik na de taalschool wandel.

Veiligheid;
´s avonds wandel ik nooit alleen naar huis. Ook al is dit slechts 5 minuten van onze stamkroeg af. Na circa 20:00 is het beter om daar niet alleen te lopen. In de straat loopt zowat elke avond een dronken man rond en daarnaast wat straatkinderen (pubers). Mijn vakantievriendinnetjes van de taalschool zetten me altijd braaf bij huis af. De taxi´s zijn hier ook erg veilig om te nemen.

Zo, voldoende leesvoer voor vandaag dacht ik zo!


2 dikke zoenen en een dikke knuffel!

Vio







  • 05 November 2012 - 19:26

    Yvette:

    Leuk dat je ons zo uitgebreid op de hoogte houd van je leven daar, wel een beetje confronterend terwijl wij hier in winterjas lopen ;-) Veel plezier daar verder! En heb je al enig idee watvoor vrijwilligerswerk je gaat doen of hoor je dat vlak voor aanvang? Maar goed, eerst nog maar even 2 weken Portugees leren! Dikke X, liefs!

  • 05 November 2012 - 20:13

    Anna:

    Leuk om allemaal te lezen Vi! Ik zie het dan echt helemaal voor me zoals jij het omschrijft. Ik moest vooral erg lachen om je taxi verhaal, haha! Zoen je daar ook bij iedereen je rode lippenstift op hun wangen of doe je dat alleen bij Puck en ander kindjes... Over Puck gesproken, jullie zitten nu eigenlijk in de zelfde fase... Zij kent nu ook allemaal losse woordjes en begint langzaam met het maken van korte zinnetjes :)
    Blijf lekker genieten en leuke verhaaltjes schrijven... Dan genieten wij vanaf hier met je mee.
    X An

  • 05 November 2012 - 20:21

    Wendy :

    Idd wat een belevenis met zo,n taxicaffeur, ik zie het ook al voor mij jij maar onschuldig kijken. En een tijdje later valt het kwartje whahaha.

    Lijkt me ook heerlijk dat eten daar kun je niet wat meenemen op de terugreis.

    En idd confronterend wij aan de stamppot en pepernoten, warme drankjes om op ter warmen. En jij lekker op het strand genieten best jarloers.

    Je past goed op jezelf fijn om te horen.

    Veel liefs Wendy arend ,amely, en Charlotte

  • 05 November 2012 - 20:27

    :

    wauw vio, lekker lang verhaal hoor, weet bijna niet waar ik op moet reageren. Ik weet wel dat ik hartstikke jaloers ben op je strandverhalen. Hier hebben we alleen rode aarde, gras en de laatste tijd veel waterplassen. Bedankt voor het vele leesvoer. Dikke kus syts

  • 05 November 2012 - 20:33

    Mathilda:

    Wat kun jij het heerlijk levendig omschrijven ;-) Een gent om je verhaal te ezen. En zo te zien heb jij het goed naar je zin ;-)
    Hbj ook foto'?

  • 05 November 2012 - 20:33

    Mathilda:

    Wat kun jij het heerlijk levendig omschrijven ;-) Een gent om je verhaal te ezen. En zo te zien heb jij het goed naar je zin ;-)
    Heb ook foto'?

  • 05 November 2012 - 22:00

    Jaeger:

    Hè Vio,

    Geweldig verhaal weer. En wat een verbetering, zo met die tussenkopjes. Wellicht de volgende keer ook een inhoudsopgave? ;)

    Groetjes!

  • 05 November 2012 - 23:03

    Ellen:

    Ha Violet,

    Dat is leuk om iets uit Brazilië te horen. (k zag het op de facebook van mijn moeder) Je schrijft trouwens echt geniaal!
    Heel veel plezier daar!!

    Groetjes uit Ghana
    Liefs Ellen

  • 05 November 2012 - 23:07

    Maarten:

    Hee lief, wat een fijn stukje weer. Ik kan al lezend de zinderende zomerhitte bijna voelen!

  • 06 November 2012 - 07:34

    Christina:

    Delícia, alleen tapioca ken ik niet, is meer iets van het noordoosten.

    Wat leuk om alles zo te lezen. herken veel en ben dan ff terug in het amado Brasil!

    Aproveite e curte!

    Abraço.

  • 06 November 2012 - 11:51

    Jennifer:

    Leuk te lezen Vio!
    Klinkt alsof je het naar je zin hebt!
    Fijn!!

  • 06 November 2012 - 11:51

    Jennifer:

    Leuk te lezen Vio!
    Klinkt alsof je het naar je zin hebt!
    Fijn!!

  • 06 November 2012 - 16:52

    Marjolein:

    Joooo Vioooo,

    Wat een prachtige verhalen, helemaal op z'n Violets!!! Fijn zo'n uigebreide beschrijving, ik zie het heleaal voor me!!! Goed te lezen dat je je zo vermaakt!

    Hier in Nederland is het inmiddels koud en donker, maar dat heeft ook zp z'n charmes natuurlijk! Desalniettemin zou ik liever jou temperatuurtje willen!

    Nou, zet em op meid en geniet! Ik kijk nu alweer uit naar je volgende berichtje!!

    Kussen Buuf Mayo :)

  • 06 November 2012 - 20:06

    Yolanda:

    Hey Vio,

    Hoor je hier nog lachen/giebelen en heel veel woorden verhaspelen in allerlei talen.
    Je hebt het weer geweldig weergegeven allemaal. Zie alles zo voor me.
    Kijk alweer uit naar het vervolg!

    Liefs, Yolanda

  • 06 November 2012 - 21:31

    BEA:

    Hé Vio, ik sluit me aan bij de vorige schrijvers, geweldig verhaal, lekker leesvoer, ga zo door en geniet !!!
    Liefs Bea en weet je wat ook 2 dikke zoenen voor jou van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Maceió

Violette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 40828

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Brazilie

27 Januari 2007 - 15 Maart 2007

Polen

Landen bezocht: