Maria - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu Maria - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Violette Kieft - WaarBenJij.nu

Maria

Blijf op de hoogte en volg Violette

31 Oktober 2012 | Brazilië, Maceió

Ola!

Het duurde even maar vandaag is de dag dat ik mijn gastmoeder Maria ga omschrijven. (Trommelgeroffel..). Nou.....eh Maria is heel aardig, ze kan geen Engels dus als ze begint te praten spreekt ze alleen Portugees en kijkt ze me aan alsof ik het allemaal begrijp. Ik speel het spelletje mee door met mijn hoofd te knikken soms tussendoor Sim (ja) te zeggen en ´ok´. (Inmiddels weet ik wat meer woorden en zinnen dus kan haar steeds beter begrijpen). Tijdens het eten schept ze extra eten op terwijl ik met handen en voeten duidelijk maak dat ik niet meer hoef. Maria lacht bijna na elke zin, soort van typisch oma lachje. Maria is trouwens ongeveer 65 jaar en loopt een beetje langzaam met een iets gebogen rug.
(Het kan trouwens zijn dat de zinnen niet helemaal kloppen, heb 3 dagen geen Nederlands meer gesproken alleen maar Engels e un poco Portugees). Terug naar Maria, Maria is lief ontzettend obsessief. Ik moet van haar altijd op dezelfde plaats zitten aan tafel zitten en wanneer ik een kopje of bord iets te veel verschuif zet ze het terug omdat ze bang is dat het anders van de tafel afvalt. Nu heb ik er ook wel een handje van om glazen onhandig overal en nergens neer te zetten (he Maarten? ;) dus dat maakt het voor Maria extra lastig. Maar soms is de kans echt onmogelijk dat een glas of bord van de tafel kan vallen maar toch is dan alles aan het verschuiven. Verder vindt Maria het ook heel leuk om te vertellen wat er allemaal is gebeurd in haar favo soapserie. Ik ben daarom ontzettend blij dat Bacha een dame van 31 uit Turkije ook tijdelijk daar woont. Bacha kan goed Engels en een beetje Portugees. Zij kan dus soms voor mij vertalen wat Maria probeert duidelijk te maken en andersom. Bacha heeft me de 1e dag (zondag) ook meegenomen om het strand te laten zien en aan te wijzen waar de taalschool is. De taalschool is overigens 2 minuten wandelen van huis.
Met Bacha heb ik zondamiddag een biertje gedronken. Het was dus mijn eerste dag in Maceio en had niet kunnen bedenken dat ik in Maceio met een dame uit Turkije zware gesprekken zou voeren over Turkije, politiek wereldproblemen enz. Bacha is een intelligente meid en kon me zelfs iets over Nederland vertellen wat ik niet eens wist! Ze zei iets over de populatie in Nederland, te veel homo´s o.i.d ik vond het een vreemd verhaal eerlijk gezegd. But I liker her!

Nog even over mijn gastmoeder. De meeste mensen denken door mijn verhaal dat ze heel lief is, dat is ze ook maar aan de andere kant is ze soms echt te obessief hoor. Ik kan hier wel mee omgaan, gewoon lief blijven lachen. Maar ik hoorde van Bacha dat er een ander meisje voor mij het niet meer trok en naar een ander gastgezin is gegaan. Bacha uit Turkijke vind het gedrag van onze gastmoeder soms ook irritant maar vindt daarnaast dat je oudere mensen moet respecteren en kiest ervoor om gewoon te blijven. Het is bijvoorbeeld niet relaxed dat als je net uit je bent komt aan de ontbijttafel wilt gaan zitten en ze bijna boos wordt omdat ze persé wil dat je op een andere plek zit. Het is niet zo dat ik perongelijk op haar plek ging zitten. Maar goed, dat is het mooie van reizen dat je ook leert om met dat soort dingen om te gaan. Gelukkig heb ik veel geduld en volg ik braaf haar bevelen op. Voel me soms wel ineens 13 jaar i.p.v 28. haha Zo at ik een toetje (soort van danoontje) met een klein lepeltje. Ze werd bijna boos want ik moest een andere lepel gebruiken. Ik mag niet klagen, heb het hier verder prima naar mijn zin. Ben benieuwd of ik over een paar weken ook nog steeds zo geduldig reageer ;) Het volgende klinkt als een grapje maar ik meen het serieus. Ben blij dat ik ervaring heb in het werken met autisten, ik begrijp Maria wel. Het moet gewoon precies op haar manier anders flipt ze de pan uit.

  • 31 Oktober 2012 - 13:08

    Willie:

    Ik zie het al helemaal voor me hoe dat toe gaat daar bij Maria.
    Succes met de lessen!

  • 31 Oktober 2012 - 16:38

    Sytske:

    leuk om even wat over je gastmoeder te horen. Klinkt als een echte moeder. Laat je lekker verwennen. Dikke kus

  • 31 Oktober 2012 - 18:29

    Anna:

    Haha, hilarisch! Bijzondere vrouw zullen we maar zeggen... Hoop inderdaad dat je zo geduldig kunt blijven. Maar je zou toch zeggen dat je op een gegeven moment wel weet waar je bord en bestek moeten liggen, waar je glas niet mag komen en waar je moet zitten. Op welke manier je je bed opmaakt, de afwas op het aanrecht zet, de deur open en dicht doet, de gordijnen open schuift etc., etc..
    Have fun!
    X An

  • 01 November 2012 - 07:31

    Wendy:

    O dit verhaal had ik niet gelezen. Whaha als je uit je bent komt. Ikke snappe helemaal zeker geen nl koffie van DE gehad
    . Nou en idd gelukkig heb je al wat ervaring met autisten en weet je hier ook wel een weg mee. Ik zou haar een keer bloemen gaan geven even kijken of ze dan van slag is. Of het in haar dagschema past.
    Groetjes en veel liefs Wendy p.s goed om jezelf denken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Maceió

Violette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 40770

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 26 Januari 2013

Brazilie

27 Januari 2007 - 15 Maart 2007

Polen

Landen bezocht: